Bergslagsrallyt långt

Bergslagsrallyt, kördes första gången 1968.

Vid en av pris-utdelningarna i bilorientering i Lindesberg hösten 1967 kläcktes idén att gå ihop och arrangera en rallytävling. Samtliga sju arrangörsklubbar av bilorienteringar kallades till ett möte i Kopparberg hösten 1967. Till detta mötet kom endast fyra klubbar. Dessa var Hällefors MK, MK Kopparberg, Ludvika MS och Nora MK som senare kom att kalla sig för Bergslagsklubbarna.

Anledningen till att det blev just Nora som fick ta hand om start och mål första året var att klubben tidigare hade arrangerat en SM-tävling i T (som står för tillförlitlighet). I januari 1968 arrangerades det första Bergslagsrallyt med start och mål i Nora.

Alf Bergdahl berättade på Bergslagsrallyts hemsida 1998:
– Det var rejäla tävlingar som arrangerades på den här tiden, minns Alf och berättar att den första tävlingen hade 40 mil specialsträcka och totalt omfattade tävlingen 70 mil.

– Oftast hade vi start på lördagseftermiddagen och matuppehåll i Ludvika och Fredriksberg. Målgången var på söndagsmorgonen. De körde alltså hela natten, berättar Alf som själv var tävlingsledare de fyra första åren.

1973 beslutade Svenska Rallyt att deras tävling skulle köras utan dubb. Detta nappade Bergslagsrallyts organisationskommitté på som bjöd in till en klass utan dubb så att förarna fick prova på att köra dubbfritt. Det var Per Eklund som vann båda den dubbfria klassen och Bergslagsrallyt totalt.

Året därpå – 1974, infördes de nya klasserna – A och B, där bilarna klassades utifrån hästkrafter och vikt. Det var för övrigt detta år som bensinransonering var på antågande. Bergslagsrallyt kördes på lördag och ransoneringen skulle träda i kraft på kommande måndag. Segrade gjorde Bengt Nilsson bara några sekunder från Bergslagsrallyts förste segrare Per Tjerneld.

– Det var många som ansåg att vi ”slösade bort” bensin, men vi var fast beslutna att inte ställa in tävlingen. Både Saab och Opel drog tillbaka sina fabriksstall, minns Alf och tillägger att det var det året som tävlingen haft flest antal startande (240 st).

De fyra arrangörsklubbarna fick 1975 förfrågan om att arrangera en internationell tävling och givetvis nappade de på det. De ansökte om att få arrangera ett EM, som sedan beviljades.

– Då kom Björn Waldegård i sin Lancia Stratos, men han tvingades bryta och i stället kunde Stig Blomqvist ta hem segern.

Samma år fick Bergslagsrallyt organisationskommitté frågan om de ville överta Svenska Rallyts VM-tävling. Något som de efter övervägande tackade nej till med motivering att de var fullt nöjda med att arrangera SM-tävlingar.

1975 började ett segertåg för Stig Blomqvist som vann tre Bergslagsrallyn i följd. Det var i samband med detta som Riksradion och Gunnar Åslund för första gången på allvar intresserade sig för tävlingen i Bergslagsskogarna.

– Han var nog först i landet med att direktsända en rallytävling i radio. När Blomqvist gick i mål som segrare lyckades Åslund med bedriften att få avbryta Hasse Tellemars ”Ring så spelar vi” för en direkt intervju på mållinjen.

Året 1982 var det år då Stig Blomqvist kom till start med sin nya Audi Quattro. Detta var en sensation eftersom det var första gången som en fyrhjulsdriven bil körde Bergslagsrallyt. Givetvis var Blomqvist storfavorit inför sista och avgörande Björnjägarsträckan. Dessvärre körde Blomqvist av och Bror Danielsson vann sensationellt.

Åren gick och de fyra klubbarna var fast beslutna om att inte ställa in en tävling. Detta är ett beslut som de än i dag (1998) stolt kunde visa att de hållit. Men det var nära, om inte annat klart ovisst, vid ett flertal tillfällen. 1989 blev ett sånt där år som arrangörerna sent kommer att glömma. Svenska Rally tog Bergslagsrallyts tävlingsdag, vilket fick påföljden att arrangörerna helt enkelt bytte tävlingsdag med varandra. En vecka före start tvingades Bergslagsrallyt att skjuta upp tävlingen. Men det blev hektiskt in i det sista, så sent som några timmar innan start var bansträckningen fortfarande inte definitiv. Men det blev en tävling till slut.

Ni minns väl rallyfebern som blossade upp i slutet av 1993 då Mats Jonsson petades av Toyota-stallet och ersattes av hans värste konkurrent Tomas ”Gullabo” Jansson. Men då valde Mazda att stötta Mats som kom till Hällefors och Bergslagsrallyt i en för Mats nästan helt okänd bil. Till detta skall läggas att Stig ”Mäster” Blomqvist gjorde rally-comeback, fullt uppbackad av Ford. Det blev dock tävlingen där Mats Jonsson, trots att han med startnummer 1 fick ploga sig igenom tävlingen, visade vilken duktig förare han är. Det var ingen av hans tippade konkurrenter som rådde på honom. Gullabo körde av vägen och bröt. Istället vann sensationellt Anders Nilsson från Köping i sin tvåhjulsdrivna Opel Kadett GSI.

1995-1997 låg start och mål i Hällefors. 1998 var start och mål i Nora igen, då rallyt firade 30 år. Det året körde man som man gjorde förr, det vill säga alla sträckor i mörker med första start från Nora 15.01 och målgång söndag morgon.

Många pratar om, och minns då delsträckan Björnjägarns minne var 10 mil lång, hela startfältet befann sig på sträckan samtidigt, Stig Blomkvist körde rallyt i sin Saab 99 Turbo och tvingades tanka halvvägs in på sträckan. En av Sveriges mest klassiska rallysträckor!


Från 2007 har arrangörerna av Bergslagsrallyt haft stora problem med tävlingens genomförande på grund av milda vintrar med snöbrist. Tre år i följd, 2007–2009, ställdes tävlingarna in. De två följande åren, 2010 och 2011, bjöd däremot på ett ordentligt vinterföre med snö, is och kyla och rallyt kördes då i Kopparberg två gånger.

År 2012 skulle rallyt ha genomförts i Hällefors men tävlingens startdatum tvingades först att flyttas vid två tillfällen för att sedan till sist ställas in. År 2013 genomfördes rallyt i Hällefors med cirka 130 ekipage i startfältet. De tre åren därefter ställdes tävlingen in igen.

År 2017 var Grängesberg centrum för tävlingen med start och mål och Yxsjöberg var serviceplats. De senaste årens snöbrist gjorde att de skulle testa att ha tävlingen mer norrut med Grängesberg som ort för start och mål. Totalt var rallyt på fyra sträckor om nästan sammanlagt 19 mil med ungefär 8 mil specialsträckor. Sträckorna kördes i skogarna mellan Hällefors/Kopparberg och Grängesberg. Klassikern Björnjägarns minne var med som sträcka även 2017.

Bergslagsrallyt ingick som tidigare i klassiska rallycupen och Suzuki-cupen. Från 2017 ingår det också i nystarten av Supercupen i rally.

År 2018 var Bergslagsrallyt på totalt 205 km varav 97 km var fördelat på fyra specialsträckor. Rallyts start och mål var i Ludvika.

Historiska resultat:
1968 Per Tjerneld, Sandvikens MK
1969 Leif Nilsson, AMCK Stockholm
1970 SM Ove Eriksson, SMK Köping
1971 SM Stig Blomqvist, SMK Örebro
1972 SM Ingvar Carlsson, SMK Nyköping
1973 Per Eklund, Team Westom, Arvika MK
1974 SM Bengt Nilsson, SMK Stockholm
1975 EM Stig Blomqvist, SMK Örebro
1976 SM Stig Blomqvist, SMK Örebro
1977 Stig Blomqvist, SMK Örebro
1978 SM Anders Kulläng, Team Westom
1979 Björn Johansson, MSK Kvarnvingar
1980 SM Stig Blomqvist, SMK Örebro
1981 Ola Strömberg, Nora MK
1982 SM Bror Danielsson, Årjängs MK
1983 Arne Allansson, Ludvika MS
1984 SM Gunnar Pettersson, Teknis MC
1985 Kenneth Eriksson, Vansbro MK
1986 SM Erik Johansson, Ludvika MS
1987 Gunnar Pettersson, Teknis MC
1988 SM Torbjörn Edling, SMK Uppsala
1989 Harry Joki, Västerås MS
1990 SM Tomas Jansson, Kalmar MK
1991 Peter Friberg, Ludvika MS
1992 SM Mats Jonsson, Forshaga MK
1993 Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten
1994 SM Anders Nilsson, SMK Arboga
1995 JSM Arne Rådström, MK Ratten
1996 SM Stig Blomqvist, SMK Örebro
1997 JSM Mats Bergå, Östernärke RMC
1998 Mats Jonsson, Forshaga MC
1999 Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten
2000 SM Mats Jonsson, Forshaga MC
2001 Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten
2002 Mats Jonsson, Forshaga MC
2003 Avbrutet pga. olycka
2004 SM Mats Thorszelius, SMK Uppsala
2005 John Karlsson, Taxinge MK
2006 SM JSM JRM Tjej-RM Dick Wicksell, SMK Uppsala
2007 – 2009 Inställt
2010 Jonas Wigren, Norrköpings MK
2011 Eddie Hörbing, Laxå MK
2012 Inställt
2013 Jan-Erik Folkesson, SMK Örebro
2014 – 2016 Inställt
2017 Thomas Thunström, Ludvika MS
2018 Mattias Jirvelius, SMK Örebro

OBS! Har du synpunkter på texten, skicka då gärna in kompletteringar/ändringar.